Amphion Loudspeakers – rozmowa z Annsim Hyvönenem

Anssi Hyvönen

Amphion to firma z Finlandii produkująca bardzo ciekawe monitory studyjne i kolumny do użytku domowego. Jej produkty są często spotykane w studiach nagrań na całym świecie, gdzie darzone są ogromnym szacunkiem. Co więcej, cieszą się także uznaniem pośród bardziej audiofilskiej klienteli. Obecność, a tym bardziej dobra marka w tych dwóch światach jednocześnie wcale nie zdarza się często. Dlatego w ramach uzupełnienia do recenzji Amphion One18 prezentujemy rozmowę założycielem tej firmy – P. Anssim Hyvönenem.

A.K. Drogi Anssi, zacznijmy może od początku, jak powstała firma Amphion? Zakładam, że audio, a zwłaszcza budowanie kolumn było Twoją pasją. Jakie były pierwsze produkty firmy?

A.H. Byłem audiofilem pasjonatem odkąd miałem 14 lat. W 1998 roku pewny ciąg wydarzeń doprowadzić do zniszczenia doskonałego hobby i utworzenia firmy Amphion J

Pierwszym produktem był Argon. Jako producent, który skupia się na długowieczności swoich produktów miło widzieć, że nawet po 20 latach produkty nadal wyglądają świetnie i utrzymują całkiem solidną wartość rynkową.

https://hifidealer.net/tuote/amphion-argon-7/

A.K. Recenzowałem model One18 i są to wyjątkowo uczciwe i rozdzielcze głośniki. Ale tym, co było najbardziej zaskakujące dla mnie było to, że są one przy tym bardzo wciągające i przyjemne w odbiorze. Czy to skutek filozofii konstrukcyjnej? A jeżeli tak, czy mógłbyś opisać najważniejsze wybory konstrukcyjne, jakie doprowadziły do takiej niesamowitej kombinacji?

A.H. Naszą filozofią jest otwarcie dużego, czystego okna ma muzykę. Produkty powinni zniknąć i pozwolić Ci doświadczyć muzyki w intymny sposób. Znaleźliśmy sposób, aby uzyskać przyjemną barwę bez pogrubiania odpowiedzi częstotliwościowej. Dzięki innowacyjnej inżynierii akustycznej ilość korekcji w domenie elektrycznej pozostaje minimalna, co z kolei prowadzi do transparentności i bezpośredniości.

A.K. Czy można powiedzieć, że te wybory doprowadziły do pewnego rodzaju firmowego brzmienia firmy Amphion, jeżeli mogę tak to ująć? Czy może bardziej powinniśmy nazwać je po prostu wiernym?

A.H. Jak zauważyłeś, Amphion posiada dźwięk, który różni się od innych konstrukcji. Ale może dźwięk Amphiona wywodzi się od tego, że jest on wolny od swojej własnej sygnatury brzmieniowej, co powala doświadczyć muzyki w głębszy i bardziej intymny sposób? Naszym zadaniem jako producenta głośników nie odtworzenie, tylko reprodukcja. Wspólnym problemem przy konstruowaniu głośników jest brak punktu odniesienia. O ile nie usłyszysz, jak brzmi konkretne nagranie w pomieszczeniu masteringowym, nie będziesz mieć punktu odniesienia odnośnie tego, do czego dążyć. Fakt, iż wielu najlepszych na świecie inżynierów dźwięku używa Amphionów daje nam dostęp do tych pomieszczeń, abyśmy wiedzieli jak dana piosenka ma zabrzmieć. Proces dostrajania jest kluczowy w budowaniu kolumn głośnikowych. Jeżeli jako konstruktor kolumn nie masz punktu odniesienia, musisz dostrajać kolumny bazując tylko na zgadywaniu.

A.K. Jak powstają Wasze kolumny? Pytam, ponieważ stosujecie trochę ciekawych materiałów, jak na przykład Corian dla tubki głośnika wysokotonowego. Czy mógłbyś odnośnie tego powiedzieć więcej?

A.H.  Składanie i kontrola jakości odbywa się w naszej fabryce. Obudowy pochodzą od fińskiego podwykonawcy, który specjalizuje się w wykonywaniu obudów i jest wysoko zaawansowany w obróbce CNC zarówno drewna, jak i materiałów plastykowych i kompozytów. Każdy materiał ma swoje unikalne właściwości odnośnie brzmienia, obróbki itd. Corian jest gęstym, jednolitym, akustycznie martwym materiałem, który może być obrobiony do bardzo wąskich tolerancji. Pomimo jego wysokiej ceny zdecydowaliśmy się użyć go w naszych monitorach studyjnych, jako że działa on z technicznego punktu widzenia bardzo dobrze.

Amphion One18

A.K. Pozwól, iż wrócę do kwestii interakcji pomieszczenia i głośników na chwilę. Wszyscy wiemy, że akustyka pomieszczenia jest istotna na wielu płaszczyznach. Jednakże nie wszystkie pomieszczenia są takie same. To jest również istotne w odniesieniu do niskich tonów. Przychodzi tutaj na myśl kwestia membran biernych. Dlaczego nie bass-reflex ani obudowa zamknięta?

A.H. Obudowy zamknięte dają dobre efekty soniczne. Niestety muszą one być bardzo dużo aby odtworzyć odpowiednio niskie częstotliwości. Używane obudów o wielkości lodówki jest nie tylko niepraktyczne, ale niemalże niemożliwe w dzisiejszym otoczeniu. Port bass-reflex, który jest de facto standardem w konstruowaniu kolumn niestety nigdy nie może być całkowicie kontrolowany. Problemy związane z portem mają tendencję do nasilania się przy zwiększaniu wielkości obudowy, dlatego uważamy, że membrana bierna jest lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza w przypadku większych głośników. Otrzymujemy lepszej jakości bas i bardziej naturalny transfer energii do pomieszczenia kiedy problemy związane z portem bass-reflex są wyeliminowane. Do tego poprawia się czystość średnich tonów, jako że związane z portem niekonktrolowane zmiany ciśnienia i turbulencje w środku obudowy zostają zredukowane.

A.K. Jest wiele kolumn głośnikowych na runku, które mają częstotliwość podziału pomiędzy głośnikiem średnio(niskotonowym) a wysokotonowym w kluczowym zakresie 3-4 KHz. Z tego, co wiem, używasz niższego punktu podziału. Jakie są tego korzyści?

A.H. Czy producent krzesła stosuje spoiwa na środku krzesła, aby każdy mógł zobaczyć, czy ukrywają je na bokach? Ludzki słuch nie jest liniowy. Istnieje tak zwany krytyczny zakres pomiędzy 2 a 5 KHz, gdzie nawet najdrobniejsze szczegóły są słyszalne. Korzystanie z niższego punktu podziału pozwala nam użyć przetwornika, który możemy najlepiej kontrolować, to znaczy głośnika wysokotonowego w zakresie, gdzie nasze ucho ma największą czułość. Lepsza integracja przetworników poprawia i koryguje zależności fazowe i przyczynia się do bardzo precyzyjnego obrazowania sceny, która ukazuje charakter znanych hal koncertowych czy też umożliwa Ci zobaczyć Twoją ulubioną kapelę jazzową w Twoim własnym salonie.

A.K. Amphion posiada dwie linie produktowe, konsumencką oraz przeznaczoną dla bardziej profesjonalnego użytku. Jakie są główne różnice między nimi? Czy są one inaczej strojnone?

A.H. O ile obie linie dzielą całkiem sporo wspólnego DNA, to istnieją między mini pewne drobne różnice. Największą różnicą w filozofii jest to, że w przypadku linii profesjonalnej kolumny są dostrajane pod kątem odsłuchu w bliskim polu i są stworzone, aby pokazać nawet najmniejsze detale w nagraniu. Produkty Hifi są nieco łagodniejsze dla błędów, jakie mogą być obecne w nagraniach i są zazwyczaj słuchane z większej odległości.

A.K. Są jeszcze Kryptony z ich niezwykłą konfiguracją obudowy dla głośników średniotonowych. Mógłbyś na ich temach powiedzieć kilka słów?

A.H. Kryptony mają charakterystykę kardioidalną. Kardiodid to charakterystyka mikrofonu, który łapie dźwięki tylko z przodu. Dziury w obudowach z boku w Kryptonach 3 nie są dla dekoracji. Są wykorzystywane, aby zredukować energię z boków i z tyłu, jaka jest emitowana przez średnie tony – w ten sposób uzyskujemy kolumnę, która działa bardzo blisko swojego optimum nawet w wymagających warunkach akustycznych.

A.K. Wasze kolumny, a zwłaszcza monitory studyjne są konstrukcjami pasywnymi, co nie jest częstym wyborem. Co przyświecało idei kolumn pasywnych?

A.H. Wysokiej jakości kolumny to znaczący wydatek, który powinien mieć długą żywotność. Niestety piękno technologii cyfrowej jest także jej przekleństwem. Szalona prędkość jej rozwoju która daje ciągle lepsze i tańsze produkty sprawia też, że te produkty szybko się starzeją. Jedynym sposobem, aby trafić w odpowiedni punkt w relacji jakość/cena na dzisiejszym rynku to amplifikacja w klasie D. Kiedy zachowujemy kolumny w formie pasywnej, musimy się zmagać tylko z prawami akustyki i osiągnięcie długości życia 15-20 lat dla produktu jest łatwe. Gdybyśmy mieli szybko starzejącą się technologię cyfrową, taką jak wzmacniacze, nie wspominając już o układach DSP nasze produkty zestarzałyby się znacząco w ciągu 5 lat.

A.K. Jakie są obecne plany na najbliższą przyszłość?

A.H. Czas pokaże J

A.K. Wielkie dzięki!

A.H. Przyjemność po mojej stronie. Dziękuję za Twój czas.

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*