Wywiad z Jayem Victorem – konstruktorem kabli Clarus

Wywiad z Jayem Victorem – konstruktorem kabli Clarus.

Marka Clarus to uznany na całym świecie producent kabli do sprzętu audio, który specjalny nacisk kładzie na zastosowanie przemyślanych, działających w praktyce rozwiązań i technologii. Producent ten ma w ofercie dwie linie produktów: hi-endową Crimson i bardziej przystępną cenowo Aqua. Jednocześnie wszystkie kable zostały zaprojektowane przez człowieka, który o przewodach i ich zastosowaniu w audio wie wszystko. Mowa oczywście o Jayu Victorze, który akurat w tej dziedzinie specjalizuje się już ponad 20 lat. Poniżej przedstawiamy wywiad traktujący nie tylko o specyfice produktów firmy Clarus, co także o specyfice projektowania kabli do sprzętu audio w szerszym zakresie.


AK
: Skonstruowałeś wiele kabli w swojej karierze, wliczając w to obie linie produktów firmy Clarus: Aqua i Crimson. W jaki sposób kable Clarusa różnią się od Twoich poprzednich konstrukcji? Jakie są – w Twojej opinii – główne różnice, które odróżniają kable Clarus od Twoich innych, wcześniejszych konstrukcji?

JV: Kable Clarus są ewolucją opartą na wielu latach projektowania kabli, zasadniczo używając geometrii, która podlegała ciągłemu rozwojowi przez okres ostatnich około 18 lat. Technologia jest skalowalna i kable Clarus zostały skonstruowane, aby zapewnić najlepsze możliwe osiągi w ich klasach cenowych, jednakże tak naprawdę sprawują się o wiele lepiej, aniżeli to mogłoby sugerować.


AK
: Zarówno w przypadku linii Crimson, jak i tańszej Aqua stosujesz miedź, jako przewodnik. W branży audio każdy ma swoją indywidualną opinię na temat tego, jaki jest najlepszy materiał, który może być użyty do stworzenia kabli przewodzących sygnał audio. Niektórzy traktują właśnie miedź, jako najlepszy przewodnik, inni preferują srebro, no i jest też grupa, która uznaje miedź posrebrzaną, jako najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Nawiązując do powyższego, co jest w Twojej opinii bardziej istotne – właściwy przewodnik, jego konkretna aplikacja, jego geometria, czy są też jeszcze inne istotne czynniki, jakie powinny być wzięte pod uwagę?

JV: Po stworzeniu kabli Pangea, szybko nauczyłem się, że geometria jest dużo ważniejsza, aniżeli egzotyczne materiały, dlatego, że w tym przypadku byłem ograniczony do tańszych materiałów, a rezultaty były tak naprawdę zadziwiające, co tylko potwierdza tą kwestię. Lepsze materiały w znacznie poprawiają osiągi, jednakże, jeżeli nie zaczniesz od naprawdę dobrej geometrii, to ich zastosowanie idzie na marne. Ponieważ jestem udziałowcem w fabryce kabli i mam do dyspozycji wszystkie jej zasoby, mogłem już na początku eksperymentować z każdym możliwym rodzajem przewodnika. I w końcu doszedłem do wniosku, że zawsze preferowałem najwyższej jakości miedź o niskiej ilości kryształów do zastosowań audio. Uważam, że srebrne lub posrebrzane kable działają lepiej w zastosowaniach cyfrowych, jednakże nie lubię rezultatów w przypadku kabli audio, zwłaszcza, jeżeli chodzi o posrebrzaną miedź, której nie lubię do zastosowań audio.


AK
: Odnośnie samej geometrii – w przypadku kabli Clarusa wykorzystane są trzy różne kształty przewodnika. Jakie są zalety takiej decyzji konstrukcyjnej, patrząc z czysto elektrycznego i pomiarowego punktu widzenia? Jak się to przekłada na właściwą sygnaturę brzmieniową kabli Clarus?

Pytam o to również dlatego, że kable Clarus, jakie recenzowałem posiadają bardzo spójny dźwięk, nie słychać tego, że sygnał jest transmitowany przez różne przewodniki. Co sprawia, iż jest to możliwe?

JV: Wielu konstruktorów kabli hi-end używa kombinacji różnych przekrojów kabli, ponieważ każdy przekrój ma swój balans tonalny i łączenie różnych przekrojów da pełny zakres tonalny. Jednakże nie ma zgody odnośnie właściwych proporcji pomiędzy nimi, czy też ilości żył o danym przekroju, jakie powinny zostać użyte. To jest istotna część sztuki projektowania kabli i każdy ma swoje własne teorie i podejście do tego, prawdopodobnie najlepszym znanym przykładem będzie stosunek złotego podziału stosowany przez firmę Cardas. Jednakże proszę zwrócić uwagę, iż firma ta nie ujawnia, ile przewodników o danym przekroju stosuje. Niektóre rzeczy muszą pozostać tajemnicami handlowymi. W moim przypadku, doszedłem do wniosku, że środek pasma jest najlepiej odtwarzany przez płaski przewodnik, ponieważ nie ma on wystarczającej grubości, aby przenieść niski bas i dlatego średnie tony nie są zanieczyszczone poprzez efekty przenoszenia niskich częstotliwości.

Jednocześnie, ponieważ ma on dużą powierzchnie styku z izolatorem, ma też wysoką pojemność, i słabo przenosi wysokie tony, co – podobnie, jak w przypadku basu – także ogranicza wpływ interakcji pomiędzy pasmami. Izolując każdy rodzaj przewodnika od tego obok, jeszcze bardziej ograniczamy interakcję poszczególnych pasm na siebie, co skutkuje o wiele czystszym brzmieniem. Łącząc płaski przewodnik z przewodnikami dla niskich tonów o dużym przekroju, które również są izolowane, dodajemy niskie tony do średnich, a dodając owinięte w folię i zwinięte i oparte o nieprzewodzący rdzeń przewodniki dodają wysokie tony. I wszystkie z nich są od siebie wzajemnie odizolowane tak, aby zapowiec niepotrzebnym interakcjom między nimi. Stosowanie odpowiednich proporcji pomiędzy przekrojami przewodników oraz w odpowiednich ich ilościach jest kluczem do spójności. I na to potrzeba lat eksperymentów oraz doświadczenia. Nie powiem, że to łatwe i nie będę też zdradzał żadnych szczegółów.

Clarus Crimson


AK
: Jaki rodzaj izolacji jest użyty w kablach Clarus i jakie są powody takiej decyzji konstrukcyjnej?

JV: Próbowałem niemalże każdego możliwego rodzaju izolatora i doszedłem do wniosku, że różne formuły polietylenu naprawdę brzmią najbardziej naturalnie i najbardziej muzykalnie dla mnie. Niektórzy preferują Teflon, który moim zdaniem jest niesłychanie transparentny, jednakże ma on ogromne problemy z wygrzewaniem i może powodować ostrość w wielu systemach. Używałem go okazjonalnie w niektórych bardzo hi-endowych kablach, lecz jest on także zaporowo drogi.


AK
: Jak byś określił główne różnice pomiędzy liniami Aqua i Crimson? Czy są jakiekolwiek różnice w podstawowych sygnaturach brzmienia pomiędzy tymi dwoma liniami produktów?

JV: To pomaga w zrozumieniu procesu projektowania. Linia Crimson była pierwsza i podejście było takie, aby jeszcze bardziej udoskonalić moją istniejącą technologię, bazując na konstrukcjach, które wykonałem, oraz zaoferować wyjątkowe osiągi przy danych cenach. Aqua to tak naprawdę przeskalowana niżej wersja Crimsona, która ma nieco uproszczoną geometrię i mniejsze przekroje przewodników, co pozwala uzyskać niższy koszt. Porównując te dwie serie, końcowe rezultaty będą w dużej mierze zależeć od całego systemu, ale Crimson będzie zasadniczo pełniejszy
i bardziej autorytatywny. Lecz znowu, w zależności od systemu, różnica może być duża lub nie. Obie linie używają różnych wersji tej samej technologii, więc zasadnicza jakość dźwięku, lub jego koloryt będzie z grubsza taki sam.


AK
: Często mówi się o tym, że najlepszym izolatorem jest powietrze, są firmy, które wychwalają takie rozwiązanie, jako jedyne najlepsze. Jaka jest Twoja opinia na ten konkretny temat?

JV: Powietrze jest zdecydowanie najlepszych izolatorem, ze stałą dielektryczną wynoszącą w przybliżeniu 1, podczas gdy większość innych materiałów posiada jej wartość na poziomie 2 lub więcej, jednakże używanie powietrza w przewodach audio jest ekstremalnie trudne i może być bardzo kosztowne. Większość prób było tak naprawdę częściową izolacją powietrzną, jak chociażby w przypadku Nordosta, z włóknami nawiniętymi dookoła przewodników, lub rurek z powietrzem, które z konieczności musza w pewnych miejscach dotykać przewodników, zwłaszcza kiedy kable są naprężone lub zgięte. Używałem rurek z powietrzem w kilku hi-endowych konstrukcjach i uważam, że jest lekka poprawa w jakości dźwięku, jednakże nie są to rzędy wielkości no i cena może być wysoka w zależności od ilości przewodników.


AK
: Czy kable Clarus mają jakieś predyspozycje odnośnie użytych w systemie wzmacniaczy? Pozwól, iż ujmę to w pewnej perspektywie: jest pewien niewielki odsetek wzmacniaczy, które źle zachowują się przy kablach o wysokiej pojemności. Inne (jak np. Spectral) potrzebują specjalnych kabli z dodaną indukcyjnością. Mógłbyś to skomentować?

JV: Nie trafiłem na sytuacje, kiedy trzeba by było w jakiś specjalny sposób zwrócić uwagę na zastosowany z kablami Clarus wzmacniacz, jednakże niemożliwym jest, by przetestować wszystkie dostępne wzmacniacze na rynku, lub wszystkie w historii audio. Wielu dilerów i klientów a całym świecie używa naszych kabli z różnymi rodzajami wzmacniaczy i nie słyszałem o żadnych problemach. Ponadto, co dość oczywiste, w trakcie projektowania, testowałem kable z różnymi wzmacniaczami, zarówno lampowymi, jak i tranzystorowymi bez jakichkolwiek problemów.
W trakcie miały miejsce różnorakie poprawki, głownie, aby dostroić brzmienie.


AK
: Inna rzecz, na jaką chciałbym zwrócić uwagę, będzie natury bardziej ogólnej. Żyjemy w środowisku, gdzie niemalże każdy ma przynajmniej jeden router Wi-Fi w domu. Co więcej, w bardziej zaludnionych obszarach jest także ogromna ilość masztów telefonii komórkowej (BTS). Jesteśmy też u świtu technologii 5G, mamy dużą ilość innych źródeł zakłóceń EMI/RF.

Czy wymusza to ekranowanie kabli? A jeśli tak, to które kable skorzystają z ekranowania najbardziej? Co może zrobić posiadacz wysokiej jakości sprzętu audio, aby zabezpieczyć swoje urządzenia od zagrożeń wynikających z zakłóceń promieniowaniem częstotliwości radiowych?

JV: Wszystko to rodzi obawy i uważam, iż całość powinna być ekranowa, dlatego, że obniża to tło szumów a zatem polepsza dźwięk w niemalże każdym przypadku. Wierzę w zasadę najsłabszego ogniwa, zatem nie wierzę, iż gdzieś leży priorytet, jeżeli chodzi o ekranowanie – każdy kabel powinien być odpowiednio chroniony, jednakże kable sieciowe rodzą największe obawy. Odpowiednio skonstruowane, dobrze ekranowane kable zasilające mają duży wpływ. Mocno też wierzę w filtrowanie linii zasilającej. Kiedy jest to prawidłowo zrobione w połączeniu z odpowiednio ekranowanymi kablami, wtedy znacząco poprawia to osiągi niemalże każdego systemu audio.

Clarus Crimson

AK: Clarus oferuje także kable zasilające, zarówno w linii Aqua, jak i Crimson. Odnośnie powyższego – jak istotne ważne jest ekranowanie w przypadku kabli sieciowych? Ponadto, w przypadku linii produktów Clarus są dwie wersje kabli zasilających: „Powe” oraz „Power Amp”. Czy różnice tutaj są tylko w obciążalności, czy są też jakieś inne kwestie, na jakie trzeba zwrócić uwagę?

JV: Głowna różnica tkwi w obciążalności prądowej, a zatem także w całościowym przekroju przewodnika. Jednakże w przypadku kabla „Power Amp” o większym przekroju, jego wielkość daje także lepsza izolację, która może być korzystna także dla urządzeń o mniejszym poborze prądu. Zauważyłem też, że użycie największego możliwego przekroju, na jaki możemy sobie pozwolić jest zawsze dobrym pomysłem.


AK
: Czy chciałbyś coś dodać odnośnie kabli firmy Clarus? Jakiekolwiek sugestie, by najlepiej je wykorzystać w hi-endowym systemie audio?

JV: Zasadniczo każda marka kabli powie, by nie mieszać ich kabli z przewodami innych firm i po prostu użyć połączeń tylko ich marki, co oczywiście jest dość egoistyczną poradą. Jednakże w przypadku kabli Clarus używają one unikalnej technologii, z wieloma przewodnikami o różnych geometriach i konfiguracjach. I to naprawdę sprawia, że idealnie pasują one do siebie czy też tworzą synergię pomiędzy okablowaniem w systemie, a to z kolei daje dużo lepsze brzmienie. Z tego powodu, jeżeli ktoś używa interkonektów audio firmy Clarus w mojej opinii powinien przynajmniej użyć też kabli głośnikowych. Kable zasilające z kolei, działają doskonale same w sobie i może to być dobre miejsce na start.

AK: Serdecznie dziękuję za rozmowę!

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*